Máte skvělý produkt, ale nikdo ho nekupuje?

Představte si, že jste mnoho měsíců připravovaly, plánovaly, promýšlely a „ladily“ svůj nový výrobek, nebo službu. Po celou tu dobu jste si představovaly ten den D, kdy budete mít hotovo. Už jste v duchu viděly ty davy spokojených zákazníků, které díky vám konečně budou … zdravější, chytřejší, hubenější, krásnější, najdou samy sebe atd.

A ono … NIC! Váš výrobek, vaši službu nikdo nekupuje, neobjednává, nestahuje. PROČ? CO SE TO DĚJE? Vždyť je táááák super!

Věřím vám, určitě je super. Daly jste do něj všechno! 

Věřím vám, určitě je super. Daly jste do něj úplně všechno! Víte, že je kvalitní, žádný podvod. A teď schlíple sedíte u počítače, nebo ve své prodejně a máte pocit, že spousta lidí kupuje spoustu věcí… od všech ostatních, jen ne od vás!

Mám pro vás 2 dvě zprávy!

Mám pro vás dvě zprávy a vlastně jsou obě dobré: ta první je, že o váš produkt bude zájem!  Jediný malý zádrhel je v tom, že jste si myslely, že jste jeho vytvořením na konci cesty a vy jste teprve v její polovině. I když … multimilionář T. Harv Ecker zastává názor, že úspěšný byznysmen věnuje marketingu 60% svého času, peněz a energie!

Víte, vytvořit výrobek, nebo připravit službu zabere spoustu času, sil a vezme nám mnoho energie. Když je hotov, máme pocit, že jsme na pokraji vyčerpání a že už víc fakt nemůžeme.

Jenže, budeme muset, jinak jsme to všechno dělaly nadarmo a zadarmo … Zadarmo vlastně ne, minimálně náš čas je drahá komodita! Takže co teď?

A přichází na řadu ta druhá dobrá zpráva: nic není ztraceno, teď váš produkt nikdo nekupuje, protože o něm NEVÍ! A když o něm neví, tak musíme udělat co? Musíme o něm celému světu říci! Ufff, jasně bude to fuška, jak říkám, jsme teprve v polovině cesty! Tedy ve 40 procentech. 😉

2 příklady ze života …

Mám dvě kamarádky – obě dvě po škole vyrazily do Anglie, po návratu si udělaly certifikáty z angličtiny a začaly dávat soukromé lekce. Nikdy nedělaly žádnou reklamu – tedy určitě ne klasickou jako spot v rádiu, nebo billboardy u dálnice. Jistě, teď trochu přeháním, ale je to tak.

Ta první, říkejme jí třeba Saša, je po 5 letech provozování svých lekcí spokojena. Bydlí ve velkém městě a mezi přáteli a kolegy jejího manžela v zaměstnání se postupně rozkřiklo, že jejích lekce jsou příjemné a cenově dostupné.

Řídí si svůj denní režim sama, má čas na své děti a koníčky a poskytování výuky ji v pohodě zabezpečí…

Na druhou stranu přiznejme, že se rozhodně nejedná o procházku růžovým sadem, ani o zlatý důl. Klienti jsou někdy nepříjemní a aby se ve velké konkurenci udržela, drží ceny celkem při zemi.

Moje druhá kamarádka, říkejme jí Pavla, bydlí na vesnici. Zpočátku byl o její služby velký zájem. Všichni spoluobčané už se viděli, jak v létě u moře bez problémů komunikují a už se nebudou muset dorozumívat „rukama nohama“. Pavliny lekce byly solidně obsazené, měla pocit, že by potřebovala, aby týden měl více dní, nebo alespoň den více hodin.

Časem však zájem postupně opadal. Nebylo to tím, že by Pavla byla nepříjemná, nebo neschopná, prostě jen její „studenti“ zjistili, že se musí učit, že jim angličtinu do hlavy vážně nenaleje. A to bývá problém … Nakonec se po 5 letech rozhodla jít učit do jazykové školy do města.

Co z obou příběhů plyne?

VŽDY je potřeba se starat o marketing, ať už se chcete „jen“ udržet při životě, nebo chcete víc peněz!

Jak už jsem zmínila výše, je potřeba věnovat se propagaci vašeho produktu. V záplavě dnešní konkurence je úspěšný ten, kdo je nejvíce „na očích“. Jsou samozřejmě různé způsoby reklamy – od místního tisku, letáčků, spotů v rádiu, televizi, přes plakáty, billboardy, megaboardy až po tzv. online reklamu, se kterou mám pocit, že se v poslední době roztrhl pytel.

Není jednoduché zvolit vhodný typ strategie, který bude „sedět“ právě vám, ale časem a zkušenostmi si různé možnosti „osaháte“ a už budete vědět. Kdysi jsem odešla z velmi výnosného zaměstnání, kdy jsem pracovala na obchodním oddělení v rádiu – prodávala jsem rádiovou reklamu. Odešla jsem proto, že jsem časem v podstatě na první pohled viděla, zda bude tento typ reklamy vhodný pro danou firmu.

Co si budeme povídat, rádiová reklama byla v té době velmi drahá a často se stalo, že nebyla účinná. Rozbor důvodů by vydal na samostatnou knihu, každopádně já viděla, že by pro danou firmu, nebo podnikatele byla efektivnější jiná forma reklamy, tu jsem jim však nemohla nabídnout, byla jsem přeci v rádiu, že? 🙂

Možná si teď říkáte, jenže co s tím? Rozumím svému oboru, ale nevyznám se v tajích marketingu?! Na koho se mám tedy obrátit? V první řadě samy na sebe – vezměte rozum do hrsti a v klidu si promyslete:

  • co je vaším cílem, chcete jen pár spokojených zákazníků, nebo stojíte o vlnu tsunami,
  • jaký máte rozpočet,
  • o jakém časovém horizontu vlastně přemýšlíte.

Už jsem psala o tom, jak je důležité mít stanovený CÍL svého podnikání, to stejné platí i pro CÍL marketingové kampaně. Škola podnikavých žen pro vás připravila e-book ZDARMA s názvem 3IMPERATIV – kouzelné slovo pro úspěšné podnikání, pokud jste ho ještě nečetly, tak si jej stáhněte ZDE.

Popravdě, marketing je složitá věda, není to jen o tom, že někde něco „zaklikám“ , pošlu peníze a je to.  Jedná se o odvětví, ve kterém hraje prim matematika, statistika, intuice i zkušenost.

Máte peníze na rady odborníka?

Můžete-li si dovolit najmout specialistu, který bude vaše produkty propagovat, je to samozřejmě super. Jen vyzývám k určité obezřetnosti! Nejsou ani tak podstatné krásné vize a grafy, jak by to „mohlo být“, ale zcela konkrétní představy, co vám to „ve skutečnosti přinese“.

Chcete být bohaté? Učte se!

Nemáte-li na specialistu, nezbývá, než se do marketingových vod ponořit samy. Já osobně radím učit se ze zahraničí. Netvrdím, že v naší republice nejsou odborníci, určitě jsou.  Jak to však sleduji, v podstatě kopírují profíky ze světa a aby se neřeklo, tak k tomu připojí více či méně něco svého. Je mi sympatické, když se s tím netají. 🙂

Výběr učitele, od kterého budete čerpat rady, jak o svém výrobku, nebo službě říct světu, nechám na vás. Jen vám radím: neukvapovat se! Chápu pocit, že už to prostě chcete mít za sebou, ale připravte se, že seriózní prodej kvalitního produktu je na dlouhé lokte. Prostě staré dobré 2x měř a jednou řež platí stále!

Bude to stát spoustu času, peněz a sil, ale bude to stát za to!

Řekněme si upřímně, nikdo nevybuduje úspěšný byznys ani přes noc, ani za týden, dokonce ani za měsíc. Trvá mnoho měsíců a let, než si u svých zákazníků získáte jméno a důvěru.

Na to je prostě potřeba se připravit, a to psychicky, fyzicky i finančně. Je mnoho lidí, kteří jsou na podnikatelské trati na STARTU, ale jen jednotlivci dojdou do CÍLE!

Je to těžká a dlouhá cesta, která však přináší krásné ovoce, když … VYDRŽÍME! Pracujme na svém snu každý den, i když se nám nechce, i když máme pocit, že je to k ničemu. Věřme si, přeci bychom se nevydaly na zbytečnou cestu!

PS. Pokud ještě nemáte náš e-book Příručka začínající podnikatelky I, můžete si ho pořídit ZDE. Krok za krokem vás provede celou přípravnou fází vašeho podnikatelského projektu! 🙂

Mnoho sil a energie

vám přeje vaše

Hana Marie

Hana Marie Stejná
Projektovou manažerkou je snad už od narození. Díky radám ze Světa řízení projektů podporuje v rozletu začínající podnikatelky, asistentky a manažerky. Je zakladatelkou Školy podnikavých žen. Pár slov o zakladatelce Školy podnikavých žen najdete ZDE>> Je autorkou jedinečné Příručky začínající podnikatelky, která všem budoucím podnikatelkám pomáhá připravit jejich podnikatleský sen! Příručku začínající podnikatelky najdete ZDE >> Je autorkou e-booků ZDARMA, které pomáhají začínajícím podnikatelkám, asistentkám a manažerkám na cestě za svým úspěchem. Odkaz na e-booky ZDARMA najdete ZDE>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů