Projekt: Jóga do škol II.

Dnes Vás chci seznámit s tím, jak pokračuje naše pilotní fáze projektu Jóga do škol. Než však začnu, svěřím se Vám s jednou zprávou:

Na podzim jsem zažila nemilé překvapení: mému 7.letému synovi fyzioterapeutka diagnostikovala skoliózu, v lednu přišlo milé překvapení: už ji NEMÁ! 😀

Ovšem začnu popořádku. 🙂

Moje dcera se závodně věnuje krasobruslení – konkrétně tzv. synchronizovanému bruslení, to už většinou víte, pokud ne, více info ZDE. Asi si dovedete všichni představit, že tento sport je opravdu fyzicky náročný. Ostatně jako každý, dělá-li se závodně, že? 🙂

Návštěva fyzioterapeutky

Vzhledem k tomu, že jsem taková „zařizovací“ matka, která zastává názor, že vše je potřeba hlídat a řešit; rozhodla jsem se, že mi ji /tedy tu dceru/ bude průběžně kontrolovat fyzioterapeutka.

Znám jednu báječnou a vůbec mi nevadí, že nebydlí v ČR, naopak – vím, že se neustále velmi vzdělává, a tak máme přístup k zahraničním informacím. SUPER!

Ve stanovený den a čas jsem se tedy s Barunkou dostavila do její „ordinace“, vzala jsem s sebou i syna, kterého tehdy neměl kdo hlídat. Když už kontrola, tak obou dětí, a nakonec i mě! 🙂 A jak to dopadlo?

Nejhůře na tom byl právě syn, kterého jsem s sebou vzala jen tak mimochodem. Jeho výsledek? Skolióza! Brrr! Jak je možné, že jsem si ničeho nevšimla?

Nadarmo se neříká, že pod svícnem je tma, že? Navíc máme doma obvykle takové fofry, že jsem ráda, že jsou děti samostatné a nikterak je nezkoumám! 🙁

Z kontroly jsme šli s mnoha radami, co všechno cvičit a samozřejmě nejlépe každý den. Jistě! Odhodlání jsme měli!

Některé rady jsem zařadila do svých lekcí jógy s dětmi, jinak však vzhledem k blížící se závodní sezóně byl syn opět odsunut na druhou kolej. Zní to hrozně, ale já na jeho skoliózu opravdu zapomněla! 🙁 🙁 🙁

Na leden byla naplánovaná další kontrola u fyzioterapeutky, dříve jsme bohužel nemohli. Jaké bylo mé obrovské překvapení, když jsme zjistili, že skolióza je napravena! Kam asi zmizela?!

Jógou proti skolióze

Vzhledem k faktu, že doma jsme nic necvičili /doufám, že si toto naše fyzioterapeutka nečte 🙂 / a nic v našem režimu jsme nezměnili, tak si troufám směle tvrdit, že synovi pomohlamoje jóga!

Na mé lekce chodí 2x za týden – jednou ve studiu, jednou ve školním kroužku. A tím se dostávám k aktuálním informacím o našem projektu Jóga do škol – pilotní fáze! 🙂

Projekt: Jóga do škol

V tomto školním roce cvičíme ve dvou brněnských školách: AZŠ Mendlovo náměstí a ZŠ Arménská. Pilotní fáze projektu se v rámci kroužku školní družiny účastní téměř 25 dětí z 1.až 5. třídy.

Některé děti se věnují „vrcholově“ sportu – fotbal, tenis, lyžování, vodní pólo. Jiné děti vyhledávají spíše nesportovní aktivity – malování, keramiku, hru na hudební nástroj.

Kroužek probíhá v budově školy – vždy ve třídě, tělocvičny jsou nedostatkové zboží! 🙂 Zatím je nepotřebujeme, i když na Mendlově náměstí nám vzhledem k počtu dětí začíná být přidělená třída malá. Všichni se těšíme, až bude teplo a budeme moci cvičit venku.

Co a jak učíme?

Na základě poznatků od svých dětí, z workshopů a školení jsem si vytvořila vlastní systém. Filozofie „mé jógy“ vychází z učení B. K. S. Iyengara, který se mnoho let věnoval srovnávací, protahovací a posilovací józe s pomůckami.

K doporučením pana Iyengara jsem přidala aktuální poznatky naší fyzioterapeutky, dále rady z lekcí pránájámy od mého učitele a vše zabalila do alespoň trochu zábavné formy. 😀

Děti učíme v češtině a angličtině – pozice uvádíme i v sanskrtu. Anatomii postupem času budeme starším dětem uvádět i v latině.

Pomůcky s dětmi ve školách používáme pouze takové, které jsem schopna přinést, nebo je máme ve škole k dispozici – tedy pásky, ježečky /tzv. bodlinkové balónky/, tzv. hopíky, vršky od PET lahví, obaly od kosmetických přípravků, židle, zdi apod.

Máme i kamaráda Aloise, což je zmenšená kopie lidské kostry, díky kterému se dětí učí kosti v těle.

Každá hodina je jiná

Každé pololetí má svoji dlouhodobou vizi, co chceme děti naučit. Také každá hodina má svoji kostru a koncept, čemu se chceme věnovat. Je však potřeba vždy reagovat na aktuální potřeby a in/dispozice dětí.

I každá hodina v rámci jednoho týdne je jiná. Samozřejmě každá skupinka dětí je jiná, každá preferuje něco jiného.

Menší děti /1.+2.třída/ si vyžádaly v rámci závěrečné relaxace pohádky a příběhy, ti starší /3.-5. třída/ oceňují spíše lehké dechové techniky a práci s myšlenkami.

V čem jóga dětem pomáhá?

Kromě už zmíněné skoliózy, se kterou máme vlastní zkušenost, vím od malých fotbalistů, že se jim zlepšily časy v rámci průběžných běžeckých testů, a to jak na krátkých, tak i na dlouhých tratích.

Od Barunky mám poznatek, že konečně zvládla na bruslích udělat pozici tanečníka, a to se správným nastavením pánve a beder! Bezva!!! 🙂

Na dětech za těch několik měsíců pozorujeme i pokroky v oblasti soustředění! Pro téměř všechny dětí bylo v říjnu velice těžké pár minut klidně ležet, nyní se se závěrečnou relaxací „trápí“ už jen pár jedinců – většina dětí si ji umí skvěle užít! 😀

A co bude dál?

V současné době dokončuji dokument, který zachycuje projekt Jóga do škol přesně dle Příručky začínající podnikatelky I. Bude na stránkách Školy podnikavých žen brzy k dispozici.

Pro školní rok 2019/2020 plánujeme rozšířit své aktivity i do dalších brněnských škol.

Také dokončuji systém franšíz, neboť se mi hlásí maminky na mateřské dovolené i začínající podnikatelky z různých konců naši republiky, kterým je jóga velmi blízká a mají kladný vztah k dětem, že by se rády do projektu Jóga do škol pod hlavičkou Hippo jógy zapojily.

Dále se chceme věnovat i dětem ve sportovních klubech, kde jóga může být součástí tzv. suché přípravy a pomoci jak kompenzačně, tak i podpořit požadovaný výkon.

Co říci závěrem?

Jsem naprosto nadšena, že mohu svůj čas a energii věnovat aktivitě, která může pomoci mnoha dětem. Jsem velmi vděčna Vesmíru, že mě po mnoha osobních peripetiích přivedl na tuto cestu!

Velmi děkuji svým učitelům a spolupracovnicím, které mi v tomto projektu pomáhají.

A nejvíce děkuji svým malým jogínkům a jejich rodičům, bez kterých by to opravdu nešlo! Nesmím zapomenout ani na báječné ředitele a zástupce škol, kteří nám tolik vycházejí vstříc! 🙂

Všem budoucí i současným podnikatelkám hodně úspěchů a energie

přeje Vaše

Hana Marie 😀

Hana Marie Stejná
Projektovou manažerkou je snad už od narození. Díky radám ze Světa řízení projektů podporuje v rozletu začínající podnikatelky, asistentky a manažerky. Je zakladatelkou Školy podnikavých žen. Pár slov o zakladatelce Školy podnikavých žen najdete ZDE>> Je autorkou jedinečné Příručky začínající podnikatelky, která všem budoucím podnikatelkám pomáhá připravit jejich podnikatleský sen! Příručku začínající podnikatelky najdete ZDE >> Je autorkou e-booků ZDARMA, které pomáhají začínajícím podnikatelkám, asistentkám a manažerkám na cestě za svým úspěchem. Odkaz na e-booky ZDARMA najdete ZDE>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů